Интервю с продуктовия дизайнер Константин Ачков

October 6, 2014 11:41 884

Поканихме за интервю един от дизайнерите в България, които реално се занимават с продуктов дизайн и са наясно с неговите проблеми и перспективи. Темата ни е много интересна, защото виждаме в нея сериозни възможности за развитие.

1. Привет, като за начало би ли се представил кой си и с какво се занимаваш?

- Казвам се Константин Ачков-скулптор/дизайнер. Занимавам се активно с продуктов дизайн още от трети курс студент. Ориентирал съм се в мебелите.

2. Според теб какво е нивото на продуктовия дизайн в България?


- Продуктовият дизайн в България е смело да се каже , че е на аматьорско ниво. Той практически не съществува! Това, че аз и още няколко мохикани продължаваме да правим от невъзможното-възможно, не значи че имаме право да се говори, като цяло за явление продуктов дизайн в България!

3. Какви са най-големите проблеми за развитието на продуктовия дизайн у нас, според теб?

- Най големият проблем е в липсата на каквото и да било смислено производство. В 90% от производителите липсва каквато и да била култура да изкарат собствен продукт със собствен дизайн! Или се копира някакъв стандартен, грозен и лесен модел или се маркира с някакъв поръчан и направен между другото недодялан продукт. И в двата случая не можем да говорим за истинска индустрия стъпваща на дизайна!

4. Как може според теб да се убеди бизнеса у нас да ползва дизайнери?

- На този въпрос, не зная дали имам отговор. Аз лично от години опитвам и удрям на стена от неразбиране. Дори и един от малкото успешни примери със сгъваемият стол на колегата Илиян Милинов за ОРТ, не повлече крак, нито в самата фирма производител , нито при другите фирми. Мисля , че в бизнеса има доста случайни хора без умствен капацитет. Няма друго обяснение. Целият свят работи по едни установени бизнес правила, които водят до големи печалби в отраслите, само тука има странно противопоставяне.

5. Каква е целта на продуктовия дизайн – да реши конкретен проблем или да направи добре изглеждащ вече съществуващ продукт?

- И двете. както и много други аспекти, като екология, въвеждане на нови материали и технологии. Създаване на изцяло нов тип полезни предмети.

6. Какви са основите предимства ако един продукт е проектиран от дизайнер?

- Ами всички продукти внос,които ползваме са проектирани от дизайнери. От автомобилите, през черна и бяла техника, дрехи, обувки, до химикалки и опаковки. Тоест ние сме свикнали и живеем с дизайн и не можем да си представим да ползваме нещо събрано от самодейци или без никакъв дизайн. В този контекст нашите производители, които не ползват дизайнери за своите продукти, звучат доста абсурдно в съвременният свят!

7. Защо според теб българските производители предпочитат да продават вносни продукти, а не да инвестират в продукти по български дизайн?


- Защото както казах може би им липсват определени данни за да се нарекат производители с пълнотата на думата, Защото е далеч по лесно да внасяш продукт, отколкото да го произвеждаш, макар да имаш по-малка печалба. Защото голяма част от тях са толкова стиснати на дребно, че не искат да инвестират и 100 лева в прототип!

8. Мислиш ли, че ако има повече конкурси за продуктов дизайн те ще стимулират развитието му?

- Би трябвало, ако обаче има и такава развита индустрия. Тука ми се струва, че малкото конкурси се правят по -скоро за имидж и показност. Аз поне не съм видял от такъв конкурс реален продукт да влезне в масово производство?

9. Често се говори, че българския пазар е малък, вярваш ли че е възможно продукт произведен у нас и проектиран от български дизайнер може да се продава успешно в България?

- Тази теза с пазара е толкова нелепа, че не искам да е коментирам. Словения е към 3 милиона цялата държава. Това не има пречи да имат марки, като Gorenje и Elan. Продължавам да вярвам, че продукт произведен в България може да си намери своето достойно място в света. Ако не вярвах, нямаше да продължавам да се боря.

10. Защо повечето дизайнери се насочват да проектират основно столове и осветителни тела?

- Мисля че повечето продуктови дизайнери се насочват към направата на определени категории мебели , които са най ползвани. Лампите и столовете са в тази категория. Има и още един аспект. Личното предизвикателство в едни толкова експлоатирани теми с блестящи примери, какво можеш да кажеш, като автор.

11. Защо дизайнерите у нас подценяват дизайна на детски продукти, като мебели, играчки и т.н.?

- Защото няма индустрии ,които биха поръчали такива по специфични продукти.

12. Какво мислиш за изложенията у нас, дават ли възможност на българските дизайнери да показват своите продукти?

- Изложенията в България, които на практика са две, дават на българските дизайнери да покажат продуктите си и всичко спира дотам.

14. Лично ти вярваш ли в позитивното развитие на продуктовия дизайн у нас?

- Трудно мие да предвидя какво , ще се случи с българското производство, като цяло. Ако то се осъзнае по някакъв начин и види че дизайна не е някакъв самоцел, а основен инструмент за конкурентоспособност и вдигане на печалбите, може и да се зароди нещо.

15. Решението са успех в продуктовия дизайн, какво е според теб: Участие в чуждестранни изложения и атакуване на международния пазар ли?

- Абсолютно . Както и при възможност на отваряне на собствен бизнес -производство на дизайнерите. Лошото е, че всички тези начинания са много скъпи.

16. По какво работиш в момента?


- По няколко нови серии мебели, които отново са на пъзел принцип и флет-пак, но по различни като подход към темата.

Повече за продукти по дизайн на Константин Ачков може да посетите сайта tenomfurniture.com


pinterest-9528c.html