Биеналето във Венеция

August 20, 2014 14:19 537


Хванахме се и с целия офис тръгнахме към Архитектурното Биенале във Венеция. Планирахме 2 дни престой - на пръв поглед достатъчно време, но се оказа крайно недостатъчно. Разбира се 2 дни е повече от николко.


Със сигурност в една статия не мога да докосна и една хилядна от това, което заслужава да бъде казано за Биеналето, затова правя уговорката, че казаното тук е крайно неизчерпателно и напълно моментно състояние на впечатленията ми от нашето пътуване.


Изложението се помещава в стари халета в периферията на град Венеция и е организирано в 2 комплекса от изложбени площи и павилиони - с изложби от 54 държави - участнички в изложението. Единият комплекс се нарича Arsenale, а другият - Giardini. Темата на тазгодишното Биенале бе определена от организатора на събитието - световноизвестния архитект Rem Koolhaas - "Основополагащи елементи" в Архитектурата с подтеми - Абсорбиращ модернизъм 1914 - 2014; Елементи в Архитектурата; Светът на Италия.


Ще акцентирам върху частта, която най-силно ме впечатли , а това именно са два комплекса от изложби и идеи ( на картата съм ги отбелязала с плътно синя точка) - единия посветен на света на Италия - Monditalia - това, което първо посреща посетителя в Arsenale , а втория посветен на Елементите в Архитектурата.


В "Света на Италия" бяха представени много на брой инсталации свързани не само с архитектурни теми, а така също с политически, социални, чисто човешки. Хареса ми начина на представяне на разглежданите проблеми - чрез силни, кратки и ясни тези , чрез кратки филмчета, макети и различни провокации за сетивата.


Ето кратки представяния на някои от инсталациите, които ярко останаха в паметта ми

Theaters of democracy


Intermundia


Italian Ghosts


Инсталация свързана с отношенията между Италия и Либия, и по-точно колониалната политика на Италия спрямо Либия. Впечатли ме смелостта на авторите DAAR да провокират публиката с отваряне на такъв въпрос.


Цитат от представянето на инсталацията : "Italian Ghosts. Bengasi. During the period of its Fascist regime, Italy employed a unique kind of modernist architecture to enact and represent its imperial ambitions. The scandalous beauty of this architecture still contrasts with the double crime of colonization and fascism. In 2009 Berlusconi "confessed" about Italy's colonial crimes, but the reparation he offered - including the upgrade of infrastructure built by the Fascists and the grab of Libya oil and gas contacts - were nothing but the continuation of colonialism by other means. Turning a confessional inside out, the installation shifts it from being a religio-psychological apparatus for personal redemption into political tool that calls for the exposure of the neo-colonial nations that still tie Europe and Africa in thousands of webs."


В сградата, която представя Фундаменталните елементи на архитектурата - Таван, Прозорец, Коридор, Под, Балкон, Камина, Фасада, Покрив, Врата, Стена, Рампа, Стълби, Тоалетна, Ескалатор, Асансьор - бяха изследвани в отделни зали последователно чрез анализи, инсталации, представяния, реализации в мащаб 1:1. Почувствах се като в учебник по строителство и архитектура , в който мога да докосна всеки елемент и да преживея неговата функция. В детайлно разработените проучвания как всеки емелент се е зародил и развил във времето можеше да се проследи и осмисли как е еволюирал във времето и как във всеки момент спрямо епохата всеки се е оформил.


Едно такова пътуване винаги действа като катализатор на идеи, мисли и възгледи, които неусетно се зараждат в съзнанието без да обещават практическа реализация, но силно въздействащи върху работата и живота ни. Препоръчвам всекиму да намине и хвърли един поглед на изложението и си пожелавам да видя и Българския павилион на следващото изложение.

Автор: Галя Борисова


picture picture picture picture


pinterest-9528c.html